tiistai 24. helmikuuta 2015

Mistä kaikki alkoi - yrittäjän tarina

Oma lauluinnostukseni syttyi todenteolla vasta opiskeluaikoinani Oulussa. Siihen saakka olin kuvitellut, ettei laulaminen matalaäänisenä ihmisenä ollut minun juttuni - ääneni väsyi ja rasittui laulaessa nopeasti.

Kuorolaulukokemukset avasivat kuitenkin kokonaan uuden maailman. Sekakuoron bassoääni tuntui liikkuvan yleensä äänenkorkeuksiltaan minulle hyvin sopivalla alueella ja laulamiseni mahdollistui.

Kun sekakuorossa miesäänet jakaantuvat kahteen miesääneen: korkeaan (tenori) ja matalaan (basso), mieskuorossa jako on tiheämpi. Tenorit ja bassot jakautuvat edelleen ylempään (1. ja 2. tenori) ja alempaan (1. ja 2. basso) ääneen. Tiheä jako mieskuorossa (samoin naiskuorossa) mahdollistaa sen, että jokaiselle laulajalle löytyy ominaisin ääniala, jota on helppo laulaa.

Kuoroissa pääsee myös kiinni äänenmuodostuksen alkeisiin. Sen myötä laulaminen helpottuu ja käyttökelpoinen ääniala laajenee.

Äänenmuodostuksen alkeiden oppimisen myötä heräsi kiinnostukseni myös yksinlaulua kohtaan. Läheisen ystäväni kanssa harrastimme yhteismusisointia niin, että minä pianonsoittotaitoisena säestin häntä ja hän lauloi laulutunneilla saamiaan läksyjä. Vähitellen kokeilimme vaihtaa myös osia: hän siirtyi pianon ääreen ja minä kokeilin laulamista.

Parin vuoden jälkeen kypsyi ajatus pyrkiä Oulun konservatorioon musiikkiopiston yksinlauluoppiin. Haku tapahtui keväällä ja siihen sisältyi koelaulu lautakunnan edessä. Tiedon sisäänpääsystäni sain vasta alkusyksystä. Tällä välin olin ehtinyt saada ensimmäiset laulutuntini kahdella kesäkurssilla.
Joltain aivan ensimmäisiltä laulutunneiltani.
Lauluopinnoista huolimatta minulla on säilynyt matala ja tumma ääneni. Se on tosin voimistunut, sen ulottuvuus on kasvanut, sen sointiin on tullut vuolautta, kantavuutta ja tasalaatuisuutta. Alusta saakka se on määritelty bassobaritoniksi. Määritelmä pitää yhä paikkansa, vaikka monenlaisia spekulaatioita on esiintynyt matkan varrella.





Lauluharrastuksen alusta saakka minua häiritsi kovasti, että matalalle äänelle on melkoisen vähän lauluaineistoa tarjolla. Siinä missä baritonille, ja varsinkin tenorille löytyy miltei rajattomasti mielenkiintoista laulettavaa, joutuu bassolaulaja kaivelemaan yksittäisiä lauluja sieltä täältä. Niinpä laulujen transponoiminen, eli sävelalan vaihtaminen, tuli opeteltua varhain. Tietokoneella se kävi kivuttomasti, kunhan laulun sai ensin kirjoitettua nuotinnosohjelmalla muistiin nuotti nuotilta.

Kun olin aikani kirjoittanut, transponoinut ja tallentanut lauluja koneelle, ryhdyin pohtimaan, että tarvetta perusohjelmistolle voisi olla laajemminkin. Siitä syntyi idea toteuttaa pari laulukokoelmaa, jotka molemmat olisivat saatavilla samansisältöisinä usealle eri äänialalle. Tällöin jokainen laulaja voisi laulaa kokoelman kaikkia lauluja omalle äänialalleen räätälöitynä.

Kipein tarve oli joululaulu- ja kirkkolaulukokoelmalle. Idean syntymisen jälkeen kesti puolitoista vuotta, ennen kuin minulla oli tarpeeksi varoja yrityksen perustamiseen sekä tarvittavien laitteiden ja ohjelmistojen hankkimiseen.

Niin näki toukokuussa 2006 päivänvalon Bells julkaisut, ja samana syksynä ensimmäinen julkaisuni Suomalainen joulu - Finsk jul. Se julkaistiin kolmena eri versiona: korkealle, keskikorkealle ja matalalle äänelle. Kaikissa versioissa on sama sisältö, mutta laulujen sävellajit valittiin kullekin äänialalle sopiviksi yleisajatuksena se, että korkealle äänelle -kirja sopisi parhaiten sopraano- ja tenoriäänille, keskiäänelle-kirja mezzosopraano- ja baritoniäänille ja matalalle äänelle -kirja altto- ja bassoäänille.

Kokoelman vastaanotto oli hyvä, vaikka se kärsi kokemattoman toimittajan ensijulkaisun lastentaudeista. Jälkeen päin on tullut kauhisteltua myös niitä riskejä, joita tuli tietämättömyyksissään ottaneeksi, mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin.
Taloussanomien juttu 10.10.2006 Viikon verso -palstalla

Sittemmin yritysmuoto on muutettu osakeyhtiöksi ja yrityksen nimi kokonaan kansainväliseksi (englanninkieliseksi) Bells Publishing Oy:ksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti